Het is één van de meest veelbesproken infrastructurele
werken in Nederland: de Noord-Zuid lijn. Tebecon voorziet de binnenzijde
van de zinktunnels en de stations van brandwerende bekleding.
De nieuwe metrolijn, die 9,7 kilometer lang is, gaat ervoor zorgen dat
een rit van Noord- naar Zuid-Amsterdam in slechts zeven minuten kan worden
volbracht; bovengronds duurt dat ongeveer 45 minuten.
Tebecon voerde in 2012 al betonreparatiewerkzaamheden uit in het tracé.
In aansluiting hierop kreeg Tebecon van de Bouwcombinatie VIA NoordZuidlijn
de opdracht om de volledige brandwerende bekleding van de binnenzijde van
de zinktunnels en de stations te verzorgen, een oppervlakte van zo’n 110.000m².
Speciale aanpak
Voor de zes verbindingsstukken van tunnelnooddoorgangen was een speciale
aanpak noodzakelijk. Om die tunnelnooddoorgangen te kunnen realiseren,
zijn er eerst stalen segmenten gemaakt die ervoor zorgen dat de tunneldelen
niet kunnen inklappen als de mensen daar aan het werk zijn. Nadat de verbindingen
tussen de twee tunneldelen gereed waren, moesten de stalen segmenten brandwerend
beschermd worden. De inkassingen werden daarvoor gevuld met beton, zodat
daarover weer brandwerende beplating kon worden aangebracht.
Spuitbeton
De stalen inkassingen kunnen niet zo maar volgestort worden met beton.
Daarom is gekozen voor spuitbeton. Eén van de belangrijkste eisen betrof
de verspuitbaarheid van de mortel en de maximale laagdikte. De inkassingen
waren dertig centimeter diep, dus een mortel die in grote laagdiktes toepasbaar
is, heeft een grote voorkeur. Het namelijk nogal een verschil in arbeidsuren
of je de mortel in twee of in acht lagen moet aanbrengen. Daarnaast moest
het beton een druksterkte van minimaal 50N/mm hebben in verband met de
verankeringen voor de brandwerende platen.
Uitdaging
In de fase van detailafwerking van een groot traject als dit loop je altijd
achter de feiten aan: engineering loopt bijna gelijktijdig met de uitvoering.
Dat betekent dat je flexibel moet zijn, ook in de productie van de mortel.
Van tevoren was niet bekend welke doorgangen behandeld moesten worden en
of er 50 ton of 200 ton betonspuitmateriaal nodig was.
In totaal is er ruim 170 ton mortel gespoten die steeds in verschillende
fasen en in verschillende hoeveelheden moest worden geleverd.